Jak živiny a střevní mikroflóra ovlivňují zdraví a imunitu PDF Tisk Email
Neděle, 25 Září 2016 08:46

Je známo, že zažívací trakt ovlivňuje celkovou rovnováhu organizmu a celou naši imunitu. Klíčovým orgánem pro imunitu je tlusté střevo a střevní mikroflóra v něm obsažená. Sliznice tlustého střeva, která tvoří tzv. obranný pás tlustého střeva, se vytváří až po narození – první bakterie z porodního kanálu matky.

Střevní mikroflóra se vyvíjí do 3 let věku dítěte a má na ni významný vliv konzumace mateřského mléka. 1/3 střevní mikroflóry je stejná u každého člověka. Skládá se z několika stovek biliónů mikroorganizmů – bakterií a hub. Abychom měli střevní mikroflóru v rovnováze, musíme mít vyrovnané množství probiotických a prebiotických bakterií.

Pokud nám střevní mikroflóra nefunguje správně, strádá celý organismus, 80% imunitního systému se totiž nachází právě v tlustém střevě. Největší faktor, který ovlivňuje stav střevní mikroflóry, je strava. Nesprávná výživa výrazně snižuje množství zdraví prospěšných bakterií ve střevě. Mezi klíčové látky ovlivňující stav mikroflóry patří probiotika. Působí přímo ve střevě a obsahují živé mikroorganizmy. Nejznámější je bakterie mléčného kvašení – Lactobacillus a Bifidobacterium. Ty najdeme i v zakysaných mléčných výrobcích. Probiotické kapsle bychom měli užívat při / po léčbě antibiotiky. Mezi další látky, které působí na naši mikroflóru, jsou prebiotika. Oproti probiotikům nejsou prebiotické látky živé. Mají důležitou roli ve vztahu se střevními bakteriemi. Jsou pro ně totiž velmi prospěšné. Díky nim mohou mléčné bakterie v trávicím ústrojí dobře růst a množit se. Prebiotika mají také schopnost vázat některé vitamíny, stopové prvky a i toxiny. Tedy nejenže pomáhají vstřebat důležité a zdraví prospěšné látky, ale bezprostředně chrání střevní sliznici a v konečném důsledku i celý lidský organismus.

Moringa

Mezi nejdůležitější prebiotikum patří vláknina, která by měla být zastoupena v každém jídelníčku bez ohledu na věk. Vlákninu tvoří rostlinné části, které člověk nedokáže strávit. Střevní buňky nejsou totiž uzpůsobeny k tomu, aby je dokázali štěpit a vstřebat. Její prospěšnost tak vyplývá právě z její nestravitelnosti. Udává se, že člověk by měl denně přijmout asi 30 gramů vlákniny. Nízký obsah vlákniny ve stravě vede ke kolísání cukru v krvi a častému pocitu hladu. Obyčejně potraviny obsahující nízkou hodnotu vlákniny, jsou nehodnotné a my do sebe dostáváme prázdné kalorie. Vláknina nám také pomáhá čistit střeva a předcházet zácpám. Strava s dostatečně vysokým obsahem vlákniny vede k udržení optimální hmotnosti i napomáhá jejímu snížení. S dostatečným množstvím vlákniny ve stravě máme nižší pravděpodobnost onemocnění civilizačními chorobami – kardiovaskulární onemocnění, obezita, diabetes II. typu, nádorová onemocnění. „Běžný konzument denně zkonzumuje pouze 10 – 15 g vlákniny – důvodem je přílišná konzumace produktů z bílé mouky, malé množství ovoce a zeleniny, minimální zastoupení luštěnin v jídelníčku, velké množství živočišné stravy,“ upozorňuje výživová poradkyně Štěpánka Čápová. „Tento nedostatek můžeme napravit pomocí doplňků stravy a potravinami s vysokým obsahem vlákniny, kterou je právě Moringa oleifera (Moringa olejodárná),“, dodává Čápová.

Česká republika patří vzhledem k počtu obyvatel k zemím s nejvyšším výskytem kolorektálního karcinomu neboli rakovině tlustého střeva. Společně se Slovenskem a Maďarskem se tradičně objevujeme v první pětici, někdy dosáhneme i na nechvalné první místo. Nejvíce ohroženi jsou přitom čeští muži. S úmrtností jsme na tom naštěstí o něco málo lépe, nejspíše právě kvůli dobrým metodám léčby a screeningu. I tak jsme ale obvykle k nalezení v první desítce. V roce 2012 mělo Česko 9. nejvyšší úmrtnost na kolorektální karcinom v Evropě a 11. nejvyšší na světě. Ročně je v ČR nově zjištěno kolem 8000 pacientů s tímto karcinomem a téměř 4000 lidí na něj zemře. Výskyt kolorektálního karcinomu od roku 1996 stoupl téměř na trojnásobek – čelní místo v evropském žebříčku výskytu tohoto zhoubného nádoru. Velmi významnou roli ve vzniku kolorektálního karcinomu hraje životospráva, především skladba potravy. Jak tedy rakovině předejít a ovlivnit stav střevní mikroflóry? „Především bychom měli jíst dostatečné množství ovoce a zeleniny, alespoň 5 porcí za den. Pravidelně konzumovat zakysané mléčné výrobky – jogurty, kefíry, acidofilní mléka. Potraviny z bílé mouky bychom měli vyměnit za potraviny celozrnné. Dbát na vyvážený poměr tepelně upravené a syrové stravy – vyvarovat se neustálé konzumaci vařených a pečených potravin. Pochopitelně minimalizovat stres, pokud to jde, naučit se odpočívat a pravidelně sportovat,“doporučuje Štěpánka Čápová.

DDD = doporučené denní dávka

DDD představuje vědecky stanovené referenční hodnoty, které jsou součástí legislativy a uvádějí množství jednotlivých vitamínů a minerálních látek potřebných k udržení dobrého zdravotního stavu. 6g Moringy představuje DDD, kdy doporučujeme užívání 3 lžičky moringového prášku denně (jedna lžička je cca 2,5 g).

Moringa se může stát běžnou součástí jídelníčku pro udržení kondice střevního traktu. Nutriční hodnotu běžně konzumované stravy můžete zvýšit jednoduše – přidáním sypkého prášku Moringa oleifera ke konzumované potravině.

Moringa slouží i jako potravina a denní dávky není třeba nějak striktně omezovat. Rozmíchejte si prášek ve vašem oblíbeném nápoji (ovocný koktejl, nebo smoothie) nebo si moringu vmíchejte do salátů a polévek. Pro inspiraci máme pro Vás zajímavé recepty.

„Nebedaye“ … „Ta, jež nikdy neumírá“. Krásný a výstižný je původní název Moringy používaný v mnoha afrických jazycích.

Ing. Jan Kraus ml., jednatel společnosti J&J Trading s.r.o., – není tajemstvím, že i Češi čím dál tím více nakupují takzvané superpotraviny obsahující vysoký obsah vitamínů, minerálních látek i enzymů. Takové doplňky stravy dnes nabízí i supermarkety, prodejny zdravé výživy nebo různé e-shopy. Superpotraviny nejsou vyhledávané jen vegetariány nebo vegany, ale vzrůstající zájem vidíme už i u běžných konzumentů. V dnešní rychlé době se řada z nás nezvládá stravovat zdravě a dodávat tělu potřebné živiny. Právě tady mají superpotraviny svoji roli, dokáží suplovat a dodávat tělu potřebné látky pro jeho správné fungování.

Nabídka superpotravin je široká, mezi oblíbené a nejznámější patří chia semínka, plody goji, mořské řasy nebo guarana. Méně typickou superpotravinou, kterou příliš neznáme, je právě Moringa oleifera, nebo-li Moringa olejodárná.

Moringa olejodárná je strom pocházející z podhůří Himalájí, kde se s ní seznámili místní léčitelé a díky svým vlastnostem se zpráva o jejích účincích šířila dál. První dochované zprávy o účincích a užívání Moringy nacházíme ve starověké Indii, kde se stala nedílnou součástí tradiční Ayurvedy. Příslušníci královských rodin Moringu užívali pro její blahodárné účinky na duševní a emocionální zdraví, schopnost udržet mysl dlouho mladou. Velmi brzy však začala být považována za opravdový pramen mládí a jako takový se rozšířila po celém starověkém světě, od Indie, Egypta, starověké Řecko a Řím.

V novodobých dějinách se již v roce 1817 tématem Moringy zabývala Jamajská sněmovna, v tu dobu ještě jako britská kolonie. Při oficiálním jednání zde byl představen olej z Moringy, jako zdraví prospěšná přísada do salátů a pro kulinářské účely. V rámci britského impéria se poté jeho používání rozšiřovalo do mnoha koutů světa.

Dnes naleznete kvalitní Moringu na Filipínách, východní Indii, Číně, jižní Africe a jihovýchodní Asii. Moringové stromy se pěstují hlavně v tropických a subtropických oblastech, kde se jí velmi daří. Jedná se však o velmi nenáročnou rostlinu, které se paradoxně daří i v suchých až písčitých půdách a vyšších nadmořských výškách. Velmi ceněná a užívaná je v oblastech Himalájí.

Výživové hodnoty:

Pouhý výčet látek obsažených v Morinze nám zcela neosvětlí její výjimečnost. Jde především o komplexnost a spojení, která z ní činí tak výjimečnou rostlinu.

 25 x více železa než špenát,

 17 x více vápníku než mléko,

 15 x více draslíku než banány,

 4x více vlákniny než ovesné vločky,

 26 druhů protizánětlivých látek,

 46 antioxidantů.

Obsahuje prakticky všechny neesenciální aminokyseliny, 26 protizánětlivých látek, 46 antioxidantů prospěšných pro zdraví a dlouhý život. V Morinze nalezneme vysoký podíl velice cenných omega mastných kyselin – omega-3, -6 a -9.

Kromě toho obsahuje Moringa, v porovnání s mezi doposud prozkoumanými rostlinami, i nejvyšší koncentraci chlorofylu a zejména takřka zázračnou substanci zeatin stejně jako mnohé salvestroly, které jsou považovány za přírodní odpověď na rakovinu.

Zeatin patří do skupiny cytokininů, rostlinných hormonů. Všeobecně se předpokládá, že zeatin využitelnost živin v organismu v průměru zešestinásobí. Jedná se o přirozený neurotransmiter. Ten ovlivňuje to, zda se pro nás životně důležité aminokyseliny, vitamíny, oleje, antioxidanty a minerály dostanou právě tam, kde je opravdu potřebujeme, kde mohou přispět k udržení našeho zdraví, popřípadě pomoci ke zmírnění zdravotního problému.(Analýza obsahu zeatinu: Dr. Lowell J. Fuglieho, list Moringy obsahuje až 0,2 mikrogramů na gram hmotnosti, což představuje asi 1000-násobnou koncentraci v porovnání s jinými rostlinami.) Významně to podtrhuje úlohu Moringy v boji proti (i u nás) běžnému deficitu živin.

V neposlední řadě dělá Moringu výjimečnou až neuvěřitelná hodnota ORAC (Oxygen Radical Absorbance Capacity) vyjadřující její antioxidační potenciál. Ještě v žádné jiné potravině nebyla zjištěna hodnota ORAC na takové výši: až 75 000 jednotek.

Pro vegetariány a vegany mohou být listy moringy zajímavé, protože obsahují kvalitní rostlinnou bílkovinu.

Moringu lze nalézt v mnoha zemích pod rozličnými názvy: Malunggay (Filipínky), Horseradish Tree, Drumstick Tree, Marango, Mlonge, Saijhan, Shecaga, Sajna, Kamungay a mnohé další.

„Jako bývalý profesionální sportovec jsem vyznavačem zdravého životního stylu, dlouho jsem hledal opravdu kvalitní doplněk, který by splnil moje nároky“, vysvětluje jednatel společnosti J&J Trading s.r.o Ing. Jan Kraus.„Moringu mi představil můj kamarád vegan. Začal jsem zjišťovat více a moje nadšení stoupalo. Průzkum trhu nás zavedl na Filipíny, odkud Moringu nyní dovážíme. Jsme si jisti prvotřídní kvalitou a správným způsobem zpracování, Moringu nám dodává rodinná firma, která se pěstováním Moringy úspěšně věnuje řadu let,“ dodává Kraus.

Pro koho je Moringa vhodná?

Lze ji doporučit téměř všem. Vhodná je především tam, kde je potřeba zvýšený přísun živin, pro sportovce, seniory, vegetariány a vegany, děti i mladistvé v růstu, či pro ty, kteří mají velmi fyzicky či duševně náročné povolání.

Lze ji však využít i při řešení různých zdravotních obtíží právě díky obsahu a vlivu obsažených látek nebo třeba i při řešení nadváhy.

Více na www.moringamix.cz

Aktualizováno Neděle, 25 Září 2016 16:51
 

Reklama

Banner